La venganza de don Mendo (2010)
MADRID: TEATROS DEL CANAL
Pedro Muñoz Seca (1881-1936) és autor d’unes tres-centes comèdies, la majoria de les quals van tenir un gran èxit de públic ja en el moment de la seva estrena. Durant anys va ser l’autor teatral més aplaudit i respectat d’Espanya i molt aviat va ser identificat amb un nou gènere: l’astracan.
Erròniament se sol identificar l’astracan (o l’astracanada) amb la vulgaritat escènica o de llenguatge. Però, en realitat, l’astracan, a més de perseguir fer riure al públic, es complau en la presentació nua i sense embuts del convencionalisme escènic i argumental. I és això el que situa el gènere en el pol oposat del romanticisme i li permet obrir noves possibilitats estètiques, alhora que dóna a l’espectador l’oportunitat de distanciar-se de l’obra, veure-la més objectivada i, en aquest cas, sota l’òptica de la comicitat.
Però seria un error considerar La venganza de Don Mendo com una comèdia destinada només a fer riure al públic d’una manera fàcil. Al contrari, l’obra s’assenta sobre dues grans tradicions: la del teatre en vers i la de la paròdia. I això exigeix un llenguatge sòlid amb una barreja intel·ligent i astuta de diferents estadis sincrònics de la llengua espanyola, una capacitat per evocar els recursos de la versificació tradicional i adornar de paronomasias, que tant poden jugar amb els elements sonors de les paraules com amb el que signifiquen. La venjança de Don Mendo és una comèdia; però està construïda a partir d’aquests sòlids fonaments que acabem d’assenyalar i sobretot està construïda amb un gran instint teatral.
No és una obra, com alguns podrien pensar, destinada a companyies d’aficionats. Com totes les obres que funcionen sobre l’escenari, exigeix el mateix que exigeixen les bones comèdies de la història del teatre: un bon coneixement del medi i un bon coneixement dels recursos verbals que són el seu suport. No és casualitat ni atzar que l’obra hagi estat tan representada des del dia de la seva estrena fins avui.
Salvador Oliva
Direcció: Tricicle
Repartiment:
Don Mendo: Javier Veiga
Don Nuño: Fermí Herrero
Don Pero: Frank Capdet
Magdalena: Laura Domínguez
Ramírez: Inma Ochoa
Moncada: Carlos Heredia
Azofaifa /Don juan de Pravia: Pepa Zaragoza
Bertoldino /Abad/ Froilán/ Don Alfonso: Diego Molero
Manfredo /Clodulfo /Alenza /Alí: Toni González
Berenguela/ Don Tirso de Pravia: Maribel Lara
Marquesa /Ninón /Don Crespo de Pravia: Rosana del Carpio
Autor: Pedro Muñoz Seca
Adaptació: Paco Mir
Ajudant de direcció: Ayanta Barilli
Disseny d’escenografia: Jon Berrondo
Escenografia: Jorba-Miró Estudi- Taller d’Escenografia
Vestuari: Marta Wazinger
Il·luminació: Nicolás Fischtel
Música i so: Pere Bardagí
Disseny gràfic: Miquel Aparici
Producció: Carles Roca y Mercè Puy
Coordinació de producció: Montse Enguita
Ajudant de vestuari: Lourdes Martínez
Confecció vestuari: Época
Perruca: Néstor Pedro Aizcorbe Perillo
Gerent de companyia: Álvaro Sarmiento
Administració: Tere Gómez
Secretari: Rosi Cuadrado
Equip tècnic: Tecnifront